Да ли је Америка крмача која прождире свој окот: Апдајков Терориста као образовни роман

Authors

  • Магда Г. Миликић

DOI:

https://doi.org/10.18485/analiff.2020.32.2.5

Keywords:

Џон Апдајк, Терориста, образовни роман, исламски фундаментализам, Ахмед Ашмави Малој, развој, епифанија

Abstract

Теза овог рада је да се двадесет други роман Џона Апдајка, Терориста (2006), може посматрати као образовни роман (Bildungsroman). Истраживање се заснива на теоријским увидима о овом романескном облику које нуде најпре Хегел, Лукач и Бахтин, али се консултују и савремени теоретичари овога појма. Једна од основних одлика образовног романа је промена кроз коју пролази млади човек, а која има пресудну улогу у формирању његове личности. Та промена настаје на основу дијалектичког односа између сопства и околине. Међу проучаваоцима доминира становиште да се сукоб у оквиру образовног романа успешно решава, тако што долази до компромиса између сопства и света. На основу анализе Терористе Џона Апдајка проверићемо да ли се ово дело – и под којим условима – може сврстати у традицију образовног романа. При томе ћемо, између осталог, Апдајков роман смештати и у компаративни контекст, тако што ћемо га у одређеним аспектима поредити са Џојсовим Портетом уметника у младости, а спорадично и са Мановим Чаробним брегом. Коначно, један од (посредних) циљева рада је и да укаже на поетичке тенденције савременог образовног романа.

Published

2020-12-21

How to Cite

Миликић, М. Г. . (2020). Да ли је Америка крмача која прождире свој окот: Апдајков Терориста као образовни роман. Annals of the Faculty of Philology, 32(2), 81–110. https://doi.org/10.18485/analiff.2020.32.2.5