Да ли је Америка крмача која прождире свој окот: Апдајков Терориста као образовни роман

Аутори

  • Магда Г. Миликић

DOI:

https://doi.org/10.18485/analiff.2020.32.2.5

Кључне речи:

Џон Апдајк, Терориста, образовни роман, исламски фундаментализам, Ахмед Ашмави Малој, развој, епифанија

Сажетак

Теза овог рада је да се двадесет други роман Џона Апдајка, Терориста (2006), може посматрати као образовни роман (Bildungsroman). Истраживање се заснива на теоријским увидима о овом романескном облику које нуде најпре Хегел, Лукач и Бахтин, али се консултују и савремени теоретичари овога појма. Једна од основних одлика образовног романа је промена кроз коју пролази млади човек, а која има пресудну улогу у формирању његове личности. Та промена настаје на основу дијалектичког односа између сопства и околине. Међу проучаваоцима доминира становиште да се сукоб у оквиру образовног романа успешно решава, тако што долази до компромиса између сопства и света. На основу анализе Терористе Џона Апдајка проверићемо да ли се ово дело – и под којим условима – може сврстати у традицију образовног романа. При томе ћемо, између осталог, Апдајков роман смештати и у компаративни контекст, тако што ћемо га у одређеним аспектима поредити са Џојсовим Портетом уметника у младости, а спорадично и са Мановим Чаробним брегом. Коначно, један од (посредних) циљева рада је и да укаже на поетичке тенденције савременог образовног романа.

Downloads

Објављено

2020-12-21

Како цитирати

Миликић, М. Г. . (2020). Да ли је Америка крмача која прождире свој окот: Апдајков Терориста као образовни роман. Анали Филолошког факултета, 32(2), 81–110. https://doi.org/10.18485/analiff.2020.32.2.5

Bрој часописа

Секција

Чланци