Стилске фигуре и њихово разумевање у школи (анализа примера задатака намењених такмичењу из књижевности)

Authors

  • Зона В. Мркаљ Универзитет у Београду, Филолошки факултет, Катедра за српску књижевност са јужнословенским књижевностима
  • Мирјана М. Стакић Универзитет у Крагујевцу, Педагошки факултет у Ужицу

DOI:

https://doi.org/10.18485/analiff.2025.37.2.6

Keywords:

стилске фигуре, тест метода, такмичењa из књижевности, књижевни текстови, методика наставе српског језика и књижевности

Abstract

 

У овом чланку се истражују неке од потешкоћа које ученици старијих разреда основних школа имају при разумевању значења стилских фигура у настави и даје се увид у типове задатака којима се знање о стилским фигурама испитује на књижевним тестовима. Примарни циљ рада представља анализа задатака различитог нивоа сложености, понуђених у збиркама за припремање ученика за такмичење, или тестирање знања из књижевности, као и одабраних задатака који су дати у такмичарским тестовима, како би се показало да се знање о стилским фигурама најчешће своди на препознавање и именовање. У тексту се износи прегледна класификација стилских фигура које се обрађују у школи; проблематизује се улога стилских фигура заступљених у текстовима задатака за тестирање ученичког знања; указује се на значај поступности увођења стилских фигура у наставу; анализира се разумевање стилских фигура у пракси и указује се на постојеће проблеме и начине њиховог решавања. За потребе истраживања примењене су дескриптивна метода и метода анализе садржаја. Испитивање знања о стилским фигурама путем тест методе се показује као неподесно у случајевима када се ради о повезивању знања и уношењу стилских фигура у шири контекст разумевања књижевних текстова. Најпоузданије разумевање улоге и функције стилских фигура стиче се током непосредне обраде књижевних дела, па се наводе примери задатака за истраживачко читање који укључују анализу стилских поступака у делу, што истиче потребу непрекидног повезивања подобласти предмета Српски језик и књижевност. Закључује се да је давање ширег контекста приликом испитивања знања о стилским фигурама у такмичарским тестовима готово немогуће због ограниченог обима тела задатка, те је много важније размишљати о иновативним методичким приступима стилским фигурама у редовној и додатној настави. Смисао овог чланка је да подстакне наставнике на промишљање о новим начинима испитивања ученичког знања о стилским фигурама, да се оно не би свело само на ниво препознавања ових теоријских појмова, већ и на сагледавање њихове литерарне функције.

References

Published

2025-12-23

How to Cite

Стилске фигуре и њихово разумевање у школи (анализа примера задатака намењених такмичењу из књижевности). (2025). Annals of the Faculty of Philology, 37(2), 125-141. https://doi.org/10.18485/analiff.2025.37.2.6

Similar Articles

1-10 of 167

You may also start an advanced similarity search for this article.