Два лица гротеске у Дикенсовим „Великим очекивањима”

Authors

  • Корнелије Д. Квас

DOI:

https://doi.org/10.18485/analiff.2017.29.1.13

Keywords:

Дикенс, гротеска, Кајзер, Тамарин, Бахтин, реализам

Abstract

На почетку рада анализирају се најважнија теоријска одређења појма гротеске. По Волфгангу Кајзеру, гротеска изазива пре свега осећања језе и страха. За Михаила Бахтина, Кајзерово одређење гротеске применљиво је само на неке облике модернистичке гротеске. Гротеска је, по Бахтину, извор веселог, ослобађајућег смеха. Зато се у раду поставља хипотеза о два лица гротеске. Хипотеза се доказује анализом сцене првог уласка главног јунака романа Велика очекивања Чарлса Дикенса, дечака Пипа, у кућу Сатис. Иста сцена два пута је исприповедана показујући два лица гротеске, њену трагичну и комичну страну. Циљ рада је уочавање Дикенсовог реалистичког поступка који омогућава стварање гротеске, која, у зависности од контекста, изазива и трагични и комични ефекат.

Published

2017-07-12

How to Cite

Квас, К. Д. . (2017). Два лица гротеске у Дикенсовим „Великим очекивањима”. Annals of the Faculty of Philology, 29(1), 231–244. https://doi.org/10.18485/analiff.2017.29.1.13