Obrnuti asketizam monaha-pesnika Ikjua i poetski identitet japanskoga zena

Authors

  • Dalibor D. Kličković

DOI:

https://doi.org/10.18485/analiff.2025.37.1.13

Keywords:

Ikju Sođun, Japan, zen-budizam, klasična kineska poezija, asketizam, Delez, transgresivnost

Abstract

U ovom radu sagledavamo mogućnost drugačijeg, nadamo se savremenijeg i univerzalnijeg, razumevanja neortodoksnih i subverzivnih elemenata u pesničkom delu Ikju Sođuna, japanskog zen-monaha i pesnika (14-15. vek). Iako je poezija u izrazu zena i vekovima pre toga već obavljala važnu ulogu, a Ikju u naslednoj duhovnoj lozi zena pretendovao na pravovernost i puno nasledno pravo, njegova poezija obiluje „nekanonskim” motivima, koji, čini se, svedoče o heterodoksnoj prirodi poetske interpretacije zena u njegovom stvaralaštvu. U većini dosadašnjih, modernih tumačenja, ti se elementi pripisuju buntu protiv hipokrizije klerikalnog establišmenta. Ne poričući valjanost i takvog razumevanja, u ovom radu razmatramo prirodu asketskoga podviga u budizmu te predlažemo alternativnu interpretaciju duhovnog i pesničkog Ikjuovog dela na tragu savremene filosofije, pre svega one Žila Deleza. Ka ishodu, argumentaciju vodimo u pravcu teze o pesniku postajanja, koji svoj identitet povlači iz etabliranih i predvidljivih značenja te ostaje skriven u virtualnome, odakle nastupa kao podvižnik „obrnutog puta”. Njegova aktuelnost danas nije u postojanosti pesničkoga subjekta i glasa, već u nepostojanosti i otporu reprezentovanju unutar svodljivih identitetskih granica.

Published

2025-06-23

How to Cite

Kličković, D. D. (2025). Obrnuti asketizam monaha-pesnika Ikjua i poetski identitet japanskoga zena. Annals of the Faculty of Philology, 37(1), 235–257. https://doi.org/10.18485/analiff.2025.37.1.13